terug

AI-gestuurde sociale kaart

Er is in de regio Midden-Holland een breed aanbod van zorg en welzijn. Maar dat aanbod is versnipperd en onoverzichtelijk, en daardoor niet goed toegankelijk voor inwoners, patiënten, cliënten en professionals. Een AI Chatbot moet hiervoor de oplossing gaan bieden. We onderzoeken hoe zo'n chatbot, waar professionals, inwoners en hun naasten mee in gesprek kunnen gaan, het beste kan bijdragen aan het vinden van passend aanbod voor diezelfde hulpvraag.

Waarom een chatbot?

De chatbot helpt om het aanbod van preventie, sociaal domein, welzijn en e-health-oplossingen geautomatiseerd te vinden. De chatbot sluit dankzij generative AI aan bij de persoonlijke situatie en wensen van de inwoner. 

Het doel
Het doel is een overzichtelijk, vindbaar aanbod van zorg en welzijn, in de vorm van een Chatbot, die aangestuurd wordt door A.I. Daardoor:

  • is het aanbod op één plek vindbaar;
  • krijgen inwoners, naasten, zorg- en welzijnsprofessional beter inzicht in het aanbod;
  • vinden inwoners eerder passende hulp en kunnen zwaardere vormen van zorg of ondersteuning worden voorkomen;
  • wordt zelfstandigheid, preventie en positieve gezondheid gestimuleerd.

Hoe het werkt

De chatbot is geen nieuw systeem waarin we opnieuw alle informatie gaan opslaan. Wat dan wel? De chatbot verzamelt alle relevante informatie die er al is in de regio en brengt dit samen. Het systeem 'leest' dus verschillende bronnen.

Het resultaat? Inwoners en professsionals kunnen dan een vraag stellen aan de chatbot en krijgen een gepersonaliseerd, overzichtelijk antwoord met het aanbod in de regio. Hierdoor hoeven zij niet meer op verschillende plekken naar het antwoord te zoeken. 

Pilot in Gouda

Het doel is om in eerste instantie een pilot te draaien in Gouda en dit later regionaal op te schalen. Dat betekent dat er een AI-gestuurde sociale kaart wordt ontwikkeld voor de gemeente Gouda en later voor de andere gemeenten.

Methode Social Design

Om niet alleen de meest voorhand liggende, maar ook vooral de beste oplossing te vinden voor dit probleem, hanteren we de methode Social Design. Social design is een ontwerpmethode waarbij sociale uitdagingen centraal staan en waarin gebruikers en belanghebbenden actief worden betrokken bij de probleemdefinitie en oplossing. Social Design bestaat uit 6 fases:

1. begrip en inleving
2. probleemdefinitie
3. ideevorming & oplossingen
4. ontwikkeling & prototype 
5. pilot
6. opschaling

Planning

Fase 1 t/m 3 is afgerond. Zodra de gunning van het transformatieplan rond is, kan het project verder van start en wordt er een tijdlijn gemaakt.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het project? Neem dan gerust contact met ons op!

Rudolf Oosterbaan

Projectmanager Innovatie bij Kwadraad r.oosterbaan@kwadraad.nl

Anne-Marthe Vink

Projectleider Innovatie a.i. anne-marthe@gedeeldezorgmh.nl
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikerservaring te optimaliseren. Deze functionele cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikerservaring te optimaliseren. Deze functionele cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.