terug

Sociale kaart op basis van AI

In de regio Midden-Holland is er een breed aanbod van zorg en welzijn. Dat aanbod is echter versnipperd en onoverzichtelijk, waardoor het niet goed toegankelijk is. Op dit moment onderzoeken we hoe een AI-chatbot kan bijdragen aan het vinden van passend aanbod bij een hulpvraag van inwoners, patiënten, cliënten en professionals.

Waarom een chatbot?

De chatbot kan inwoners helpen om het aanbod van preventie, sociaal domein, welzijn en e-health geautomatiseerd te vinden. De chatbot sluit dankzij generative AI aan bij de persoonlijke situatie en wensen van de inwoner. 

Het doel
Het doel is een overzichtelijk, vindbaar aanbod van zorg en welzijn, in de vorm van een chatbot die aangestuurd wordt door AI. Daardoor:

  • is het aanbod op één plek vindbaar;
  • krijgen inwoners, naasten, zorg- en welzijnsprofessionals beter inzicht in het aanbod;
  • vinden inwoners eerder passende hulp en voorkomen we zwaardere vormen van zorg of ondersteuning;
  • stimuleren we zelfstandigheid, preventie en positieve gezondheid.

Hoe het werkt

De chatbot is geen nieuw systeem waarin we opnieuw alle informatie opslaan. Wat dan wel? De chatbot verzamelt de relevante informatie die er al is in de regio en brengt dit samen. Het systeem 'leest' dus verschillende bronnen.

Het resultaat? Inwoners en professsionals kunnen een vraag stellen aan de chatbot en krijgen een gepersonaliseerd, overzichtelijk antwoord met het aanbod in de regio. Hierdoor hoeven zij niet meer op verschillende plekken naar het antwoord te zoeken. 

Pilot in Gouda

Het doel is om in eerste instantie een pilot te draaien in Gouda en dit later regionaal op te schalen. Dat betekent dat er een AI-gestuurde sociale kaart wordt ontwikkeld voor de gemeente Gouda en later voor de andere gemeenten.

Methode Social Design

Om niet alleen de meest voor de hand liggende, maar ook vooral de beste oplossing te vinden, hanteren we de methode Social Design. In deze ontwerpmethode staan sociale uitdagingen centraal en worden gebruikers en belanghebbenden actief betrokken bij de probleemdefinitie en oplossing. Social Design bestaat uit zes fases:

1. begrip en inleving
2. probleemdefinitie
3. ideevorming & oplossingen
4. ontwikkeling & prototype 
5. pilot
6. opschaling

Planning

Fase 1 t/m 3 is afgerond. Zodra de goedkeuring van het transformatieplan voor Midden-Holland een feit is, vervolgen we het project en wordt er een tijdlijn gemaakt.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het project? Neem dan gerust contact met ons op!

Rudolf Oosterbaan

Projectmanager Innovatie bij Kwadraad r.oosterbaan@kwadraad.nl

Anne-Marthe Vink

Projectleider Innovatie a.i. anne-marthe@gedeeldezorgmh.nl
Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikerservaring te optimaliseren. Deze functionele cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikerservaring te optimaliseren. Deze functionele cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.